تفاوت بین تجزیه و تحلیل تجاری BA با هوش تجاری BI چیست؟

تفاوت بین تجزیه و تحلیل تجاری BA با هوش تجاری BI چیست؟

هر کسب و کاری صرف نظر از هر نوع فعالیتی با حجم و تنوع زیادی از داده ها و اطلاعات همراه است. BI (هوش تجاری) و تمام زیر مجموعه های آن که شامل BA (تجزیه و تحلیل تجاری) و تجزیه و تحلیل داده ها می باشد، به عنوان یک روش و ابزار، داده ها و اطلاعات شما را به اطلاعات عملی تبدیل کرده و به شما در تصمیم گیری هوشمندانه، شناسایی مشکلات و سودآوری کمک می کند. اما ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید که از کدام ابزار برای مدیریت داده ها استفاده کنیم و یا کدام یک پاسخگوی نیازهای تجاری شما هستند؟ آیا بین BI  و BA تفاوتی وجود دارد؟ در این مقاله ما تفاوت های بین این دو ابزار را بیان کردیم که در ابتدا به شرح مختصری از آن ها می پردازیم. پس با ما در این مقاله از مجله کوشان تک همراه باشید.

هوش تجاری BI چیست؟

هوش تجاری BI

هوش تجاری BI

 

هوش تجاری یک فرآیند جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده ها از عملیات تجاری می باشد. کارشناسان هوش تجاری با جمع آوری اطلاعات گذشته و زمان حال و تجزیه و تحلیل آن ها، داده ها را به یک سری اطلاعات قابل نمایش تبدیل می کنند و با اشتراک گذاری آن ها به تصمیم گیری نهایی سازمان کمک می کنند. در واقع قرار نیست آن ها به شما بگویند چه کار کنید. بلکه به شما می گویند وضعیت کسب و کار شما در گذشته و در زمان حال چگونه است.

فرآیند هوش تجاری می تواند در موارد زیر  به شرکت ها در تصمیم گیری هوشمندانه و مبتنی بر داده کمک کند:

  • مشخص کردن راه های افزایش سود
  • تحلیل رفتار مشتری
  • تجزیه و تحلیل داده های رقبا
  • پیگیری عملکردها
  • بهینه سازی عملیات
  • پیش بینی درصد موفقیت
  • پیگیری روند بازار
  • کشف مسائل یا مشکلات

تجزیه و تحلیل تجاری BA چیست؟

تجزیه و تحلیل تجاری BA

تجزیه و تحلیل تجاری BA

 

تجزیه و تحلیل تجاری با هدف کمک به شناسایی و رفع نقاط ضعف سازمان به تجزیه و تحلیل داده های گذشته و فعلی می پردازد. یکی از قوی‌ترین جنبه‌های BA، گزارش‌دهی موقت است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا تجزیه و تحلیل داده‌های مشخص شده را در زمان واقعی انجام داده و به سؤالات هدفمند پاسخ دهند تا تصمیمات تجاری سریع‌تری بگیرند. در واقع، تجزیه و تحلیل تجاری از تجزیه و تحلیل پیش بینی برای حل مشکلات قبل از وقوع استفاده می کند.

تفاوت هوش تجاری با تجزیه و تحلیل تجاری

هوش تجاری و تجزیه و تحلیل تجاری دو اصطلاحی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. تفاوت عمده بین BI و BA در سؤالاتی است که آنها پاسخ می دهند. BI به سؤالات چه و چگونه پاسخ می‌دهد تا بتوانید آنچه را که موجب سودآوری می شود تکرار کنید و آنچه را که موجب ضرر می شود را تغییر دهید. در واقع اولویت هوش تجاری بر تجزیه و تحلیل توصیفی است، که خلاصه ای از داده های گذشته و فعلی را برای نشان دادن آنچه اتفاق افتاده یا آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد ارائه می دهد.

BA به سؤال چرا پاسخ می‌دهد تا بتواند پیش‌بینی‌های بهتری در مورد آنچه اتفاق می‌افتد انجام دهد. با BA می توانید پیشرفت ها را پیش بینی کنید و تغییرات لازم را برای موفقیت ایجاد کنید. اولویت تجزیه و تحلیل تجاری بر تجزیه و تحلیل پیش بینی قرار دارد و از ابزار های داده کاوی و مدل سازی برای تعیین احتمال نتایج آینده استفاده می کند.

بنابراین هوش تجاری به فرآیند تولید داده ها اشاره می کند و تجزیه و تحلیل تجاری به شخصی اشاره می کند که بر اساس اطلاعات تهیه شده، راه حل های تجاری را پیدا می کند. در واقع  BA یکی از اجزای فرآیند BI حساب می‌شود.بیایید با یک مثال با تفاوت آن ها آشنا شوید:

فرض کنید شما تولید کننده یک برند لوازم آرایشی هستید و فروش خود را به صورت اینترنتی انجام می دهید. کارشناس هوش تجاری شما با ارائه گزارش هایی از وضعیت داده ها از گذشته و حال به شما می گوید که فروش کرم مرطوب کننده در طی یک ماه گذشته افزایش یافته است. در نتیجه تصمیم می گیرید کرم مرطوب کننده بیشتری تولید کنید تا با تقاضا مطابقت داشته باشد. تجزیه و تحلیل تجاری می پرسد، “چرا فروش کرم مرطوب کننده افزایش یافت؟” با استخراج داده‌های وب‌سایت خود، متوجه می‌شوید که اکثر ترافیک از پست یک بیوتی بلاگر است که کرم های شما را استفاده کرده است. این نتیجه به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که برای چند بیوتی بلاگر مطرح کرم های رایگان بفرستید تا با این کار به فروش بیشتری برسید و تخمین بزنید تولید چند عدد کرم مرطوب کننده لازم است.

هوش تجاری یا تجزیه و تحلیل تجاری

انتخاب بین BI و BA  برای کسب و کار به هدفی که شما تعیین می کنید بستگی دارد. اگر از کل مدل کسب و کار خود راضی هستید و عمدتاً مایل به بهبود عملیات، افزایش کارایی و دستیابی به اهداف سازمانی هستید، هوش تجاری ممکن است یک راه حل بهینه باشد. از طرف دیگر، اگر قصد دارید فرآیندهای کسب و کار خود را و یا حتی کل مدل آن را تغییر دهید و هنوز بینش لازم را ندارید، تجزیه و تحلیل کسب و کار می تواند بهترین گزینه باشد.

در واقعیت برای موفقیت یک کسب و کار، شما به هوش تجاری و تمام ابزار های آن از جمله تجزیه و تحلیل تجاری، تجزیه و تحلیل توصیفی و پیش بینی نیاز دارید و بیشتر روی آنچه که می‌خواهید تمرکز کنید.

سخن آخر

مقایسه بین BI و BA برای انتخاب یک ابزار مناسب برای کسب و کار، کاری بسیار دشواری باشد. اما نگران نباشید  راه‌های ساده‌ای برای تعیین بهترین گزینه وجود دارد و آنها به آنچه که در فرآیند تصمیم‌گیری خود اولویت‌بندی می‌کنید خلاصه می‌شوند. این موارد عبارتند از: بهبود روند فعلی و یا برنامه‌ریزی برای آینده.

اکثر شرکت ها ترکیبی از هر دو یعنی موفقیت فعلی و آمادگی برای آینده را می خواهند. به تنهایی یا با هم، راه حل های تجزیه و تحلیل کسب و کار و هوش تجاری می توانند به شما کمک کنند تا کسب و کار خود را به جایی که می خواهید ببرید.

نظر شما در مورد تحلیل ما از هوش تجاری و تجزیه و تحلیل تجاری چیست؟ آیا چیز مهمی در مورد BI و BA از دست داده ایم؟ می توانید در نظرات به ما اطلاع دهید!

منبع: وب سایت tableau.com

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پشتیبان فنی