
نسخه الکترونیک یک دستاورد عالی از پرونده الکترونیک سلامت
نسخه الکترونیک به عنوان دستاورد فناوری پرونده الکترونیک سلامت EHR، منجر به محبوبیت فزایندهای در میان پزشکان، داروخانه ها و بیماران شده است و می تواند به بهبود گردش کار و کیفیت مراقبت از بیماران کمک کند. نسخه الکترونیکی نسخه ای است که به صورت الکترونیکی از طریق سیستم EHR تولید و منتقل می شود.
نحوه عملکرد نسخه الکترونیک به چه صورت است؟
وقتی نسخه الکترونیک ایجاد میکنید، از پرونده الکترونیک سلامت برای وارد کردن اطلاعات نسخه بیمار در تبلت، لپتاپ یا رایانه استفاده میکنید و با وارد کردن تمام اطلاعات مربوطه، نسخه جهت انتقال به داروخانه مستقیماً ارسال می شود. با این عمل دیگر نیازی نیست نسخه کاغذی در اختیار بیمار قرار بگیرد، زیرا تمام اطلاعات به صورت الکترونیکی توسط داروخانه دریافت می شود. تجویز الکترونیکی باعث صرفه جویی در وقت شما، داروخانه و بیمار می شود.
مزایای نسخه الکترونیک چیست؟

مزایای نسخه الکترونیک
نسخه الکترونیکی می تواند به طور قابل توجهی تجربه بیمار را بهبود بخشد و در عین حال مزایایی را برای پزشکان فراهم کند. از جمله مزایای زیر:
1. کاهش سوابق کاغذی
نسخه های الکترونیکی به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند، بنابراین می توانید با حذف سوابق نسخه های کاغذی در فضای موردنیاز برای ذخیره سازی صرفه جویی کنید. حذف کاغذ همچنین می تواند ایمنی بیمار را افزایش دهد، زیرا نسخه الکترونیکی همیشه واضح و خوانا خواهد بود. هرچه کاغذ کمتری استفاده کنید، هزینه های شما نیز کاهش می یابد. چرا که مجبور نخواهید بود که به طور منظم نسخه های کاغذی جدیدی سفارش دهید یا نگران از دست دادن نسخه های بیماران باشید.
2. کاهش خطا
خواندن نسخههای دستنویس کاغذی ممکن است به دلیل خط ناخوانا و خط خوردگی بسیار دشوار باشد و منجر به پرسش هایی از داروخانه شود که دقیقاً چه چیزی را تجویز کردهاید. حتی تایپ کردن نسخه می تواند منجر به خطاهایی شود که باعث شود داروخانه نسخه را رد کند. تجویز الکترونیکی تشخیص اشتباهات را قبل از ارسال نسخه به داروخانه بسیار آسان می کند. هنگامی که یک داروساز بتواند در اولین بار نسخه را به درستی دریافت کند، کارایی و رضایت بیمار افزایش می یابد.
3. کاهش موارد تداخل و منع مصرف داروها
ممکن است با تجویز یک دارو برای یک بیمار از منع مصرف یا آلرژی بیمار به آن دارو مطلع نباشید. از آنجایی که پلتفرم های نسخه الکترونیکی به EHR شما متصل میشوند، میتوانید در یک نگاه ببینید که آیا دارویی که میخواهید تجویز کنید، میتواند با داروهای دیگری که بیمار مصرف میکند تداخل داشته باشد یا اینکه خطر واکنش آلرژیک وجود دارد یا خیر.
4. مدیریت بهتر مصرف داروها
نسخه نویسی الکترونیکی میتواند تشخیص الگوهای سوء مصرف داروها را برای پزشکان آسانتر کند. به عنوان مثال، اگر یک بیمار نسخه ای الکترونیکی برای یک دارو کنترل شده از یک پزشک دریافت کند، سایر تجویز کنندگان می توانند هنگام ورود به سیستم، نسخه را ببینند.
5. پیگیری دریافت دارو
وقتی برای بیمار یک نسخه کاغذی تجویز می کنید، در نهایت راهی ندارید که بدانید آیا تصمیم گرفتهاند آن را دریافت کنند یا نه. استفاده از پلتفرم نسخهنویسی الکترونیکی به شما این امکان را میدهد که ببینید آیا بیماران در دریافت داروهای خود عمل کردهاند یا خیر.
6. دسترسی به سوابق داده ها
نسخه های الکترونیکی به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند و می توانند در سیستم EMR یاEHR فعلی شما ادغام شوند. این امر دسترسی طولانی مدت به داده های پزشکی را افزایش می دهد و مشکلات مربوط به بایگانی و ذخیره سوابق را حذف می کند.
مزایای نرم افزار نسخه الکترونیکی در دوران کرونا
با همه گیری کرونا استفاده از سیستم های دیجیتال در مراقبت های درمانی افزایش یافته است و شرکت های بیشتری مایل به سرمایه گذاری در گزینه های جدید مراقبت از بیمار هستند.
این بیماری همه گیر علاوه بر افزایش تمرکز بر پزشکی از راه دور، نیاز به سیستم های مراقبت های درمانی بدون حضور فیزیکی را نیز ایجاد کرد. در حالی که برخی از بیماران را می توان از راه دور درمان کرد، آنهایی که نمی توانستند، نیاز به تماس محدود با کارکنان بیمارستان داشتند. بنابراین، در حالی که ممکن است یک نوبت حضوری با پزشک ضروری باشد، بقیه موارد مانند پر کردن مجدد نسخه ها، بحث های بیمه و سایر خدمات به صورت آنلاین انجام می شود. یک نرم افزار نسخه نویسی الکترونیکی یکی از گزینه ها برای ساده کردن تعامل با بیمار است.
ادغام نرمافزارهای پزشکی از راه دور، EHR و نسخهنویسی الکترونیکی منجر به ایجاد شبکهای می شود که برای تشخیص و تجویز در طول همهگیری کرونا با استفاده از فناوری مدیریت اطلاعات سلامت می باشد.
ویژگی های لازم برای ایجاد بهترین نرم افزار نسخه الکترونیکی

ویژگی های لازم برای ایجاد نرم افزار نسخه الکترونیک
توسعه سیستم های تجویز الکترونیکی باید مدیریت گردش کار کلینیک را آسانتر و کارآمدتر کند. اما یک برنامه نسخه الکترونیک زمانی که با یک سیستم EHR یاEMR برای پردازش روانتر و سریعتر یکپارچه شود، بهترین کارایی را دارد. بیایید نگاهی به برخی از ویژگی های ضروری که باید داشته باشد بیاندازیم:
فرآیند بصری نسخه
این برنامه به روشی بصری و کاربر پسند برای ایجاد نسخه های جدید برای هر بیمار نیاز دارد. این به معنای ارائه فرم هایی برای مشخص کردن داروها، دوز، نوع داروها و غیره است. گزینه یادداشت ها و نظرات نیز مفید خواهد بود. هر نسخه باید ذخیره شود و به پرونده بیمار اضافه شود. تمام داده های مراکز درمانی مربوط به پزشک، داروساز و بیمار باید به راحتی در دسترس باشد. اگر نسخه الکترونیکی با سیستم EHR یاEMR ادغام شده باشد، پزشک باید بتواند سوابق پزشکی و سابقه درمان بیمار را در حین نوشتن نسخه جستجو کند.
ویژگی های پزشکی و اداری
فراتر از فرآیند اولیه نسخهنویسی، ویژگیهای اضافی میتوانند دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی خارج از نرمافزار نسخه الکترونیکی را برای پزشکان و مدیران مراکز درمانی فراهم کنند. به عنوان مثال، پزشکان باید بتوانند داروها را از طریق ادغام با شبکه های اطلاعاتی انواع دارو ها جستجو و شناسایی کنند. برخی دیگر از ویژگی های ضروری عبارتند از:
- دسترسی به پایگاه داده برای نظارت بر داروهای تجویزی جهت ردیابی نسخه ها، به ویژه برای داروهای کنترل شده.
- برای هشدار در مورد واکنش های دارویی احتمالی بر اساس سوابق پزشکی، باید سوابق بالینی اولیه ارائه شود.
- پیش مجوز دیجیتال برای تأیید پوشش بیمه برای داروهای خاص.
- آگاهی از موقعیت مکانی برای کمک به پزشکان جهت هدایت بیمار به نزدیکترین داروخانه.
ویژگی های امنیتی و قانونی
همه نرم افزارهای پزشکی و بهداشتی که دادهها را جمعآوری میکنند، باید با آخرین و مهم ترین ویژگیهای امنیتی سازگار باشند، زیرا عدم انطباق عواقب قانونی را در پی دارد. در اینجا چند نمونه از ویژگی هایی وجود دارد که ممکن است طبق قانون مورد نیاز باشد:
- احراز هویت چند عاملی باید هنگام مدیریت اطلاعات حساس گنجانده شود، حتی اگر این ویژگی طبق قانون الزامی نباشد.
- یک کانال ارتباطی امن، مانند یک چت آنلاین یا تماس تلفنی، که در صورت نیاز به توضیح، داروسازان را به پزشکان متصل کند.
- یک عملکرد گزارش دهی که به پزشکان و داروخانه ها اجازه می دهد واجد شرایط بودن بیمار برای دسترسی به داروهای کنترل شده را بررسی و ثبت کنند. امضای دیجیتال راهی برای تأیید نسخه ها ارائه می دهد.
ادغام نرم افزار نسخه الکترونیک با پرونده الکترونیک سلامت
برنامه ها زمانی که به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند، کارآمدتر خواهند بود. ادغام نرمافزارها در برنامه های درمانی موجود یا سیستمهای سلامت مزایای مشابهی را ارائه میدهد. از جمله:
- افزایش کارایی و بهبود عملکرد هم برای نرم افزار نسخه الکترونیک و هم برای سیستم EMR یاEHR شما.
- ادغام نسخه الکترونیکی با سیستمهای EHRیاEMR با استفاده از فضاهای ابری گزینه ای مقیاسپذیرتر است.
- شما می توانید بهترین راه حل موجود را انتخاب کنید و آن را در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه به کار بگیرید.
البته ادغام این دو نرم افزار با مسائل زیر همراه است:
- علاوه بر هزینه توسعه، هزینه های اصلاح نرم افزار و هزینه های اشتراک ممکن است ایجاد شود.
- ممکن است همه ویژگیهایی را که میخواهید دریافت نکنید، بنابراین باید تغییراتی را در جریان کاری خود ایجاد کنید.
- یک گردش کار اصلاح شده مستلزم یک برنامه یادگیری برای پزشکان و سایر کاربران است تا از هر دو نسخه الکترونیکی و سیستم یکپارچه استفاده کامل را ببرند.
- البته، ادغام یا توسعه نسخه الکترونیکی شما بستگی به شرکت ارائه کننده نرم افزاری است که انتخاب می کنید.
ویژگی های لازم برای انتخاب یک ارائه دهنده جهت ادغام نسخه الکترونیکی با سیستم EHR/EMR
یک ماژول نسخه الکترونیک که به سیستم EHRیاEMR شما مرتبط است، یک پایگاه داده دیجیتالی واحد با تمام اطلاعات مربوط به بیمار را در اختیار شما قرار می دهد. اما حرکت از نسخههای کاغذی به نسخههای الکترونیکی باید حداقل اختلالی در کار شما ایجاد کند. برای رسیدن به این هدف، به توسعهدهندهای نیاز دارید که قبلاً برنامههای کاربردی EMR/EHR را با موفقیت پیادهسازی کرده باشد و دارای شرایط زیر باشد:
تجربه در ساخت نرم افزارهای حوزه سلامت
مقررات مربوط به نرم افزار های مراقبت های درمانی بسیار خاص است و بسته به محل کار شما متفاوت است. نرم افزار نسخه الکترونیک باید توسط ارائه کننده ای که راهحلهای فناوری سلامت سازگار با مقررات را با موفقیت پیادهسازی کرده باشد، توسعه یا ادغام شوند.
درک جامع از فناوری های روز
تیمی از توسعه دهندگان را انتخاب کنید که با فناوری های به روز برای سیستم های EHR یا EMR آشنا هستند. یک مشاور با تجربه در مراقبت های درمانی باید به شما بگوید که کدام ابزارها، چارچوب ها و زبان ها در مورد شما بهترین کارایی را دارند. اگر میخواهید برنامه مبتنی بر وب باشد، توسعه راهحلهای تجویز الکترونیکی مبتنی بر وب نیز به تخصص در رایانش ابری نیاز دارد.
هزینه توسعه برنامه نسخه الکترونیکی
برای به حداکثر رساندن بودجه خود، ارائه کننده ای انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند. برون سپاری معمولاً مقرون به صرفه تر از استخدام یک تیم داخلی است، بنابراین یافتن ارائه دهنده برون سپار با تجربه در حوزه سلامت یک نوع سرمایه گذاری است. شرکت کوشانتک آماده ارائه و طراحی تمام نرم افزار های حوزه سلامت در سرتاسر ایران است.
مدیریت تولید
مدیریت یک مهارت حیاتی در پروژه های توسعه نرم افزار است. شما به یک ارائه دهنده ای نیاز دارید که نیازهای کسب و کار شما و همچنین فرآیند توسعه نرم افزار را درک کند. توسعه یک برنامه تجویز پزشکی نیاز به زمان دارد و ارتباط شفاف همیشه کلید رسیدن به نتایج مورد نظر شما خواهد بود.
در آخر
ادغام یا توسعه نرم افزار نسخه الکترونیک به معنای برداشتن گامی رو به جلو در بخش سلامت دیجیتال است. بیماران خواستار فرآیندهای سریعتری هستند و ارائهدهندگان مراقبتهای درمانی به دنبال کارایی و صرفهجویی در هزینه هستند. البته هیچ کس نمی خواهد دقت یا ایمنی را کاهش دهد. علاوه بر این، همه ویژگی ها باید الزامات نظارتی دقیق را برآورده سازند. بنابراین توسعه یک نرم افزار نسخه الکترونیکی سفارشی یک راهکار است تا شما به این نتایج برسید.
پرونده الکترونیک سلامت شرکت دانش بنیان کوشان تک یکی از جامع ترین نرم افزارهای پرونده الکترونیک سلامت در ایران است که قابلیت ثبت بسیاری از اطلاعات مورد نیاز بیماران و کادر پزشکی از جمله نسخه های دستی و الکترونیکی ، اطلاعات اولیه تا اطلاعات پیشرفته ای همچون ویدئو اتاق عمل، نتایج آزمایشگاه، رادیولوژی و بسیاری از موارد دیگر را شامل می شود. این نکته قابل توجه است که این نرم افزار امکان اتصال به تمام HIS های کشور را دارا می باشد. پس برای دریافت و سفارشی سازی پرونده الکترونیک سلامت سازمان خود جهت دست یابی به نسخه الکترونیک با ما تماس بگیرید.
منابع: وبسایت icanotes.com
وبسایت demigos.com