اهمیت سیستم هوش تجاری BI و کاربرد آن برای صنایع مختلف

اهمیت سیستم هوش تجاری BI و کاربرد آن برای صنایع مختلف

همانطور که می دانیم تمام کسب و کار ها برای ماندن در دنیای رقابت و کسب برتری نسبت به رقبا نیاز به استفاده درست از حجم عظیمی از داده ها جهت تصمیم گیری های حیاتی دارند. ابزار هوش تجاری به عنوان ابزاری کارآمد به افزایش بهره وری و اطمینان از تصمیم گیری مؤثر کمک می کند. در واقع سامانه BI شامل تجزیه و تحلیل هوشمندانه با استفاده از داده های سازمان جهت بهبود استراتژی های موجود و پیشی گرفتن از رقبا است.

اما چرا نرم افزار هوش تجاری مهم است؟ چگونه می تواند به شما کمک کند تا از داده های خود بهترین استفاده را ببرید؟ با ما در این مقاله از کوشان تک همرا باشید تا با اهمیت و سایر مواردی که می تواند به شما کمک کند، آشنا شوید.

چرا سیستم هوش تجاری BI برای سازمان ها بسیار مهم است؟

از مهمترین دلایل اهمیت نرم افزار هوش تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به بهبود تجربه مشتری

با استفاده از استراتژی‌های مؤثر هوش تجاری، کسب‌وکارها می‌توانند مشتریان خود را با کمک تجزیه و تحلیل الگوهای خریدشان بسنجند. اکثر کسب و کارها برای حفظ مشتریان فعلی و کسب مشتریان جدید، بازخورد مشتری را در زمان واقعی دریافت می کنند. این عمل به بازاریابان امکان می‌دهد که گروه‌های متمایز با سطوح دقت بالاتر بر اساس اینکه مشتریان چه محصولاتی و در چه زمانی می‌خرند، از کدام کانال‌ها برای خرید استفاده کرده و چند وقت یک‌بار خرید می‌کنند، ایجاد کنند. این بخش‌ها از طریق پیشنهادات سفارشی، تخفیف‌ها و موارد دیگر، تجربه‌ای یکپارچه را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

  • افزایش دید عملیات تجاری

سازمان هایی که از سامانه هوش تجاری استفاده می کنند، کنترل و دید بهتری بر فرآیندهای خود دارند. چرا که به آنها کمک می کند تا خطاها یا ناکارآمدی ها را در فرآیندهای موجود شناسایی و اصلاح کنند. همچنین به آنها اجازه می دهد تا چالش های پیش بینی نشده را پیش بینی و بر اساس آن عمل کنند و علاوه بر آن خدمات را نیز بهبود بخشند.

  • دریافت بینش عملی

سامانه BI به شما امکان دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات را برای به دست آوردن بینش های ارزشمند و تصمیم گیری بهتر ارائه می دهد.

  • افزایش بهره وری

ابزار هوش تجاری به شما این امکان را می دهد که کارایی کسب و کار خود را افزایش دهید و با بهبود عملکرد، درآمد را افزایش دهید. در دسترس قرار دادن داده ها با استفاده از راهکار هوش تجاری در تمام بخش ها، زمان انتظار برای درخواست های گزارش را کاهش داده و بهره وری همه تیم های سازمان را افزایش می دهد.

  • دسترسی به موقع به داده ها

سیستم هوش تجاری با دسترسی به موقع به داده ها، خطر خطاهای احتمالی را در حین تهیه گزارشات کاهش می دهد، ناکارآمدی‌های عملیاتی را شناسایی و تجربیات مشتری را تقویت می کند.

  • بازاریابی قوی تر

راه حل های BI به شما امکان می دهد تا کمپین های بازاریابی ایجاد کنید که ROI افزایش یابد. این معیار کلیدی، از جمله هزینه جذب مشتری (CAC)، نرخ کلیک (CTR) کمپین ها و موارد دیگر را ارائه می دهد. علاوه بر آن شما را قادر می سازد تا بهره وری کارکنان، درآمد، حاشیه سود، فروش در مناطق خاص، عملکردهای خاص و موارد دیگر را درک کنید و از نقاط قوت و ضعف فرآیندها و عملیات تجاری مطلع شوید. همچنین می تواند هشدارهایی را برای ردیابی معیارهای کلیدی که برای کسب و کار شما مهم هستند، تنظیم کند.

  • ارائه مزایای رقابتی

با استفاده از راهکار هوش تجاری می توانید با بودجه بندی، برنامه ریزی و پیش بینی دقیق نسبت به رقبای خود پیشرفت کنید. چرا که می توانید با ردیابی عملکرد فروش و بازاریابی و همچنین استراتژی رقبا، محصولات و خدمات خود را بهبود بخشید و در عین حال تجربه یکپارچه مشتری را ارائه دهید.

  • بهبود گزارش دهی

سامانه BI به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با قابلیت‌های گزارش‌دهی به موقع و دقیق و کشف بینش‌ها و روندهای پنهان، تصمیمات بهتری بگیرند و نسبت به رقبای خود برتری پیدا کنند.

  • شناسایی روندهای بازار

از داده‌های بازار خارجی به دست آمده برای شناسایی روندهای فروش و مناطق مورد نظر که واجد شرایط حاشیه سود بزرگ هستند، استفاده کنید. به طور مثال برخی از سازمان ها از رسانه های اجتماعی و بررسی نظرات و بازخورد کاربران جهت سنجش بازار استفاده می کنند.

  • افزایش درآمد

با کمک نرم افزار هوش تجاری و شناسایی نقاط ضعف فروش، دریافت بازخورد مشتری، تجزیه و تحلیل رقبا و بهبود عملیات می توانید درآمد را افزایش دهید.

ویژگی های حیاتی نرم افزار هوش تجاری

ویژگی های یک نرم افزار هوش تجاری کارآمد

ویژگی های یک نرم افزار هوش تجاری کارآمد

 

 

  1. ارائه گزارش

با یک داشبورد هوش تجاری به عنوان یک پلتفرم بصری، می‌توانید گزارشات دقیقی را در زمان های مکرر و به موقع بر اساس موارد مورد نظر خود به صورت خودکار برنامه ریزی کنید. همچنین می توانید هشدارهای داخلی را برای توزیع گزارشات در صورت داشتن شرایط خاص تنظیم کنید.

  1. تجزیه و تحلیل پیشرفته

ابزارهای مدرن BI به شما امکان دستکاری و تجزیه و تحلیل پیچیده داده ها را می دهد و همچنین تحلیل رگرسیون(پيش بيني و بيان تغييرات يک متغير بر اساس اطلاعات متغير ديگر) برای تحلیل روابط بین متغیرهای وابسته و مستقل را تسهیل می کند.

  1. تجسم داده ها

تجسم داده ها به شما امکان می دهد اطلاعات پیچیده را در قالب های ساده ای ارائه دهید. ابزارهای BI مانند Tableau و Power BI می توانند تجسم های پیشرفته و پیچیده ای ایجاد کنند که به طور موثر داده ها را نمایش می دهد. داشبوردهای اجرایی در قالب نمودارها و سایر گزارش های اطلاعاتی به رهبران سازمان شما یک نمای کلی از کسب و کار را در زمان واقعی ارائه می دهند تا تصمیمات هوشمندانه تر، سریع تر و بهتری بگیرند.

  1. تجزیه و تحلیل جغرافیایی

با استفاده از هوش موقعیت مکانی، داده های جغرافیایی شما به نمایش های گرافیکی و نقشه برداری ساده تر تبدیل می شوند تا در یک نگاه در مورد اینکه کدام مناطق عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند؟ و کدام مناطق نیاز به توجه ویژه دارند؟ مدیریت کنید.

  1. قابلیت نمایش در تلفن همراه

این ویژگی به دسترسی به داده ها و انجام تجزیه و تحلیل در دستگاه های تلفن همراه و تبلت ها اشاره دارد و دسترسی به KPIها، معیارها و داشبوردها را برای تصمیم‌گیری های هوشمندانه تجاری فراهم می‌کند. برای تسهیل همکاری بین اعضای تیم، نظرات را اضافه کنید و صفحه های مشروح شده را به اشتراک بگذارید.

  1. مدیریت داده ها

مدیریت داده ها شامل آماده سازی، ترکیب، کاوش و پایش داده ها به منظور تجزیه و تحلیل است. چندین مجموعه داده را برای ایجاد یک منبع جامع جدید ترکیب کنید. سپس داده ها را کاوش کرده تا روندها، الگوها، ویژگی ها و نقاط مورد مورد نظر را در حین توصیف آنها با استفاده از ابزارهای تجسم کشف کنید. برای تسهیل تجزیه و تحلیل عمیق داده ها، از عملیات OLAP یا همان صورت چند بعدی تجزیه و تحلیل  داده ها استفاده کنید.

  1. در دسترس همه افراد سازمان

یک سامانه BI قوی باید همه افراد در سازمان شما را قادر سازد تا با داده ها تعامل داشته باشند و بینش های معناداری را بدون توجه به مهارت های خود بدست آورند. این قابلیت به شما کمک می کند، فرهنگ داده را با در دسترس قرار دادن اطلاعات برای همه تقویت کنید.

  1. یکپارچه سازی داده ها

قدرتمندترین ابزارهای BI اگر نتوانند به منابع داده موجود متصل شوند، کاربردی ندارند. یک پلتفرم تجزیه و تحلیل مناسب، اتصالات بهینه شده را برای انجام تجزیه و تحلیل سریع صرف نظر از اینکه داده ها در کجا قرار دارند، فراهم می کند.

  1. تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده

برای پیشرفت در دنیای کسب و کار پویا باید پیش بینی های دقیقی انجام دهید. تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده از داده‌کاوی، یادگیری ماشین، آمار و هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های فعلی و تاریخی برای پیش‌بینی دقیق استفاده می‌کند.

  1. امنیت

ابزار هوش تجاری باید به شما این امکان را بدهد که ویژگی ها و برنامه های BI خود را برای افراد یا گروه هایی از کاربران شخصی سازی کنید تا از امنیت آن ها اطمینان حاصل شود.

  1. تجزیه و تحلیل افزوده

تجزیه و تحلیل افزوده از اتوماسیون یادگیری ماشین برای بهبود پروفایل و کیفیت داده ها استفاده می کند. هشدارها و اعلان‌ها را تنظیم کنید یا هنگام تغییر داده‌ها، موارد پرت را نمایش دهید. بخش های جدید را به صورت خودکار در مجموعه داده ها پیدا کرده و قبل از کاوش فعال داده ها، بینش های اساسی مانند واریانس ها، همبستگی ها، روندها و ارتباط ها را شناسایی کنید.

مزایای خاص سامانه BI برای صنایع مختلف

مزایای سامانه BI برای صنایع مختلف

مزایای سامانه BI برای صنایع مختلف

 

  • خرده فروشی

صنعت خرده‌فروشی از ابزارهای هوش تجاری برای نوآوری بیشتر، بهبود تصمیم‌گیری و افزایش عملکرد عملیاتی و مالی استفاده می‌کند.از نحوه سودمندی ویژگی های سامانه BI می توان به موارد زیر اشاره کرد:

OLAP: به شما امکان می‌دهد داده‌های کسب‌وکار را از منابع مجزا در ابعاد مختلف مشاهده و جمع آوری کنید تا روندها، الگوها، ویژگی‌ها و موارد مهم را بسنجید. این ویژگی به شما امکان می دهد سناریوها را ارزیابی کنید، مواد اولیه و هزینه های پروژه را تخمین بزنید تا بودجه دقیقی تهیه شود، سپس زنجیره تامین بهینه شده و از یکپارچگی عملیات اطمینان حاصل می کنید.

گزارش دهی: گزارش های خودکار و به موقع از جمله بینش محدود به زمان در مورد حاشیه فروش، تجزیه و تحلیل فروش مبتنی بر وب در مقایسه با خرید در فروشگاه و تجزیه و تحلیل نوسانات هزینه، منابع تخلیه شده، هزینه های استهلاک دارایی و موارد دیگر برای ردیابی شاخص های کلیدی عملکرد و معیارها ایجاد می شود.

داده کاوی: از تکنیک های داده کاوی مانند طبقه بندی، خوشه بندی و رگرسیون به منظور شناسایی الگوها و روابط پنهان در مجموعه داده ها استفاده کنید. با کمک الگوریتم های داده کاوی، می توانید الگوها را از نظر قرار دادن سفارش، میانگین زمان سفر مشتری، نسبت رضایت مشتری، کارایی کمپین بازاریابی و موارد دیگر مشاهده کنید.

داشبورد هوش تجاری: داشبوردهای داخلی می توانند اطلاعات خلاصه ای در مورد نقاط کانونی سازمان ارائه دهند. می توانید داده‌های عملکرد حیاتی مانند CTR، تبدیل‌ها، نرخ حفظ مشتری، گردش موجودی، رشد سال به سال و موارد دیگر را مشاهده کنید.

مراکز درمانی و بیمارستان ها ابزارهای هوش تجاری را برای هدایت بینش های مبتنی بر داده، تقویت مراقبت از بیمار، ذخیره سازی داده‌ها در یک انبار داده متمرکز، امنیت و به اشتراک گذاری داده ها استفاده می‌کنند. بیایید ببینیم که چگونه ویژگی های هوش تجاری بر مراکز درمانی تأثیر می گذارد:

داشبوردها: با داشبورد هوش تجاری که در زمان واقعی به روز می شود، می توانید شاخص های کلیدی عملکرد مانند نرخ بستری مجدد، نرخ عفونت بیمارستانی و کمبود کارکنان را کنترل کنید.

تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده: از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده برای تقویت تعامل بیمار با پزشکان استفاده کنید. همچنین شما می توانید با ایجاد پروفایل های بیماران، پیام ها و توصیه های سفارشی را بر اساس سوابق بیمار ارسال کنید.

علاوه بر آن می توانید از الگوریتم های پیش بینی برای تجزیه و تحلیل داده های بیمار و توسعه تعامل با بیماران برای فعال کردن بازاریابی هدفمند استفاده کنید. برای مثال، پرسنل بازاریابی می‌توانند کمپین‌های ایمیلی را برای اشخاصی که به درمان‌های خاصی پایبند هستند، مدیریت کنند.

داشبورد هوش تجاری شرکت کوشانتک با بهینه سازی داده ها از لحاظ کیفیت و سرعت انتقال آن ها، بستری برای سازمان ها و دانشگاه های علوم پزشکی فراهم کرده است تا به اهداف از پیش تعیین شده سیستم جامع مدیریت اطلاعات سلامت (HIMS) برسند.

ابزار هوش تجاری می تواند صنعت تولید را به روش های زیر تحت تأثیر قرار دهد:

تجسم داده ها و داشبوردها: به طور مستقیم داشبوردها با نمایش دید کامل از خطوط فرآیند تولید، بینش‌هایی را در مورد فعالیت‌های سازمان در یک نگاه ارائه می‌دهند.

پیش‌بینی: بودجه‌ ای که تعیین می کنید باید شامل داده های تولید، فروش، عملیات، اجرا و موارد دیگر باشد. همچنین برای پیروی از تعهدات تحویل مشتری، نیازهای منابع و موجودی مواد را از قبل تعیین کنید.

تجزیه و تحلیل پیشرفته: از اتوماسیون و هوش مصنوعی برای استخراج داده ها نظیر الگوها و بینش هایی استفاده کنید تا توانایی نظارت بر روندها و نوسانات بازار و مدل‌سازی ریسک‌ها و فرصت‌ها را داشته باشید.

کاربرد سامانه BI برای بخش های اداری سازمان ها

کاربرد سامانه BI برای بخش های اداری سازمان ها

کاربرد سامانه BI برای بخش های اداری سازمان ها

 

  • منابع انسانی

از داده های به دست آمده از داشبورد هوش تجاری واحد منابع انسانی برای انجام تجزیه و تحلیل بهره وری کارکنان و رضایت آنان، ردیابی حقوق و دستمزد، تعیین نیازهای ارتقاء مهارت و ایجاد سازمانی با عملکرد بالا استفاده می شود.

  • مالی

ابزارهای BI بینش های ارزشمندی را در مورد عملکرد مالی ارائه می دهند که به شما به تعیین بودجه های سه ماهه و سالانه، شناسایی مسائل بالقوه قبل از وقوع، تقویت سلامت سازمانی، ثبات مالی، ردیابی رفتارهای مشتری و اطمینان از انطباق با مقررات در حین رسیدگی به تهدیدات داخلی کمک می کند.

  • فروش و بازاریابی

داشبورد BI رفتار مصرف کننده و الگوهای خرید را برای توسعه محصولات و خدمات به منظور مطابقت با نیازهای آنها تجزیه و تحلیل می کند. شما می توانید تجسم های قوی برای عملکرد فروش، اندازه گیری بازار خارجی برای شناسایی فرصت های فروش بالقوه و انجام تجزیه و تحلیل رقابتی برای برنامه ریزی دوره های آینده ایجاد کنید. همچنین می توانید عملکرد و روندهای کمپین های بازاریابی فعلی و گذشته، تفکیک هزینه، بازگشت سرمایه، تجزیه و تحلیل ترافیک سایت و اطلاعات کاربردی را در داشبوردهای بازاریابی مشاهده کنید.

در آخر

نرم افزار هوش تجاری به ابزارها، تکنیک‌ها، استراتژی‌ها، برنامه‌ها و شیوه‌هایی اطلاق می‌شود که کسب ‌وکارها برای جمع‌آوری، ادغام، تجزیه و تحلیل و تجسم اطلاعات به کار می‌برند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از قابلیت‌های پیش‌بینی قوی، تصمیم‌های بهتری بگیرید و مزیت‌های رقابتی را به دست آورید.

سازمان های مختلف بسته به نیاز خود به داشبورد های هوش تجاری متفاوتی نیاز دارند. برای شروع بهتر است روی راه حلی سرمایه گذاری کنید که ویژگی های اصلی مانند داشبورد و تجسم، گزارش، یکپارچه سازی داده ها و موارد دیگر را ارائه می دهد. سپس می‌توانید راه‌حل خود را ارتقا دهید تا ویژگی‌های اضافی از جمله تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، تجزیه و تحلیل افزوده و غیره را در خود جای دهد.

اهمیت سیستم هوش تجاری برای سازمان شما چیست و چگونه به شما در حل چالش ها کمک کرده است؟ از کدام ویژگی BI استفاده می کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

با تماس با کوشان تک و آشنایی بیشتر با شرایط خرید و سایر قابلیت های داشبورد هوش تجاری، شاید شما به یکی از مشتریان ما تبدیل شوید و در راستای اهداف سازمان خود گام بردارید.

منابع: وبسایت selecthub.com

وبسایت selecthub.com

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پشتیبان فنی