سامانه مدیریت اطلاعات سلامت HIM یک ابزار ضروری برای دانشگاه های علوم پزشکی

سامانه مدیریت اطلاعات سلامت HIM یک ابزار ضروری برای دانشگاه های علوم پزشکی

بیمارستان ها و مراکز درمانی و در سطح کلان دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان به طور مداوم منتظر اجرای راه حل های دیجیتالی جدیدی برای مدیریت عملیات بالینی، اداری و مالی خود برای بهبود خدمات هستند. از سوی دیگر عرصه انفورماتیک مراقبت‌های درمانی رونق زیادی از پیاده‌سازی فناوری کسب می کند. سامانه مدیریت اطلاعات سلامت که به عنوان HIM شناخته می‌شود، یکی از مزایای فناوری برای صنعت سلامت است و به مدیریت داده‌های مراقبت‌های درمانی با کارایی کامل در سطح جامع کمک می‌کند. بنابراین با ما در ادامه این مقاله از مجله کوشان تک همراه باشید تا با HIM و اهمیت آن در صنعت بهداشت و درمان آشنا شوید.

سامانه مدیریت اطلاعات سلامت HIM چیست؟

افراد درگیر در راه اندازی بیمارستان ها و سازمان های مراقبت های درمانی از جمله پزشکان، بیماران، مقامات بهداشت عمومی و سایرین ملزم به تعامل مستقیم با یک سامانه مدیریت اطلاعات سلامت هستند. HIM در حوزه سلامت شامل انباشته‌ای از زیرسیستم‌های مستقل است که داده های مرتبط با فعالیت‌های سازمان‌ها و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های درمانی- بهداشتی را مدیریت می‌کند. علاوه بر این، سیستم اطلاعات پزشکی به همراه HIM  از تصمیمات سیاست گذاری مراقبت‌های درمانی- بهداشتی برای ارتقای ارائه خدمات حمایت می کند.

با افزایش امنیت اینترانت یک سازمان بهداشتی و درمانی، این امکان میسر می شود تا سیستم اطلاعاتی در مراقبت های درمانی به صورت آنلاین عمل کند. همچنین با توجه به تشخیص بیماری‌ها و نگرانی‌های مختلف، توصیه‌های پزشک، روند فناوری اطلاعات مراقبت‌های درمانی، سابقه بیمار و موارد دیگر، سرورهای پایگاه دادهHIM  ذخیره‌سازی ایمن اطلاعات مربوط به سلامت را تضمین می‌کند.

از سامانه مدیریت اطلاعات سلامت برای تنظیم قرارهای دیجیتال با ارائه دهندگان، انتقال گزارشات به پرستاران از یک شیفت به شیفت دیگر و مراقبت از سایر فعالیت های مرتبط با اطلاعات سلامت استفاده می شود. HIM در مراقبت های درمانی، فرآیند بازیابی و ذخیره سازی هر داده را ساده می سازد و هر گونه فاکتور پرداخت محور و چرخه صورتحساب پزشکی بیماران را مدیریت می کند.

مؤلفه های کلیدی سامانه مدیریت اطلاعات سلامت HIM در صنعت بهداشت و درمان

مؤلفه های کلیدی سامانه مدیریت اطلاعات سلامت HIM

مؤلفه های کلیدی سامانه مدیریت اطلاعات سلامت HIM

 

سامانه مدیریت اطلاعات سلامت اساساً مجموعه‌ای از زیرسیستم‌های اطلاعاتی تخصصی مختلف است که مسئولیت مدیریت عملکرد سازمان‌های درمانی و بهداشتی را بر عهده دارد. برخی از اجزای کلیدی این سیستم اطلاعاتی شامل موارد زیر است:

  • مدیریت اداری مرکزی

سیستم اداری اصلی در سازمان‌های مراقبت‌های درمانی، سیستم‌های کامپیوتری مستقل یا مبتنی بر ابر برای چارچوب فناوری اطلاعات سلامت است. این سیستم کمک می‌کند تا فعالیت‌های روزانه هر بخش از یک سیستم مراقبت‌های درمانی ضبط و ترکیب شود.

  • نرم افزار مالی

مدیران ارشد مالی یا کسانی که مسئول ردیابی و مدیریت چرخه های درآمد هستند، فرآیند مدیریت و استراتژی خود را از طریق سامانه مدیریت اطلاعات سلامت انجام می دهند. با وجود نظارت مناسب برای چرخه‌های درآمد مراقبت‌های درمانی، می‌توان با کنترل منابع، هزینه‌ها را برای ابزارها و فرآیندهای عملیاتی مدیریت کرد.

  • ERP / ابزارهای مدیریت پرسنل

ابزارهای مدیریت کارمندان و بیماران با هم به قابلیت های مدیریت پرسنل گنجانده شده توسط سامانه مدیریت اطلاعات سلامت کمک می کنند. این سیستم‌های فناوری اطلاعات مراقبت‌های درمانی به تسهیل تخصیص شفاف منابع، ارتباطات و زمان‌بندی نوبت دهی بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات با توجه به امکانات و بخش‌های مختلف کمک می‌کنند. تامین کننده اصلی سیستم ERP به طور استراتژیک، پتانسیل مراقبت های درمانی بازار رو به رشد خود را در نظر می گیرد.

  • مستندسازی اطلاعات پزشکی

سیستم‌های اطلاعاتی EHR و EMR به ردیابی نوبت بیماران، اطلاعات درمانی، یادداشت‌های مراقبتی و غیره برای چارچوب‌ مستندسازی اختصاصی جهت اجرای کلی HIM در مراقبت‌های درمانی کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که اسناد با اولویت بالا از اطلاعات بیمار تا جزئیات مالی در سراسر پورتال های سامانه مدیریت اطلاعات سلامت رمزگذاری شده و از طریق کنترل دسترسی مناسب نگهداری می شوند.

  • ردیابی منابع

سیستم‌های مدیریت موجودی‌های تجهیزات پزشکی یا ردیابی دارایی‌ها، مدیریت و نظارت بر موجودی های مراقبت‌های درمانی را در طول چرخه عمر موجودی از خرید تا فرآیند تأمین، توانمند می‌سازد.

انواع سامانه مدیریت اطلاعات سلامت HIM

انواع سامانه مدیریت اطلاعات سلامت HIM

انواع سامانه مدیریت اطلاعات سلامت HIM

 

سیستم مدیریت اطلاعات هنگامی که نوبت به بهبود وضعیت نهایی سازمان‌های مراقبت‌های درمانی با ارائه یک تجربه مراقبت کامل‌تر و قابل اعتمادتر از بیمار می‌رسد، حیاتی است. انواع مختلفی از سیستم‌های اطلاعات سلامت وجود دارد که سازمان‌ها و مراکز پزشکی برای ذخیره‌سازی و بازیابی بهتر داده‌ها در حال ادغام هستند.

  • پرونده الکترونیک سلامت (EHR) و پرونده پزشکی الکترونیکی (EMR)

EHR و EMR مستقل از یکدیگر وجود دارند و در مقیاس بزرگ به HIM در مراقبت های درمانی- بهداشتی کمک می کنند. هر دوی این سیستم‌های پرونده سلامت، مجموعه‌ای منظم از اطلاعات سلامت و بیمار را در قالب دیجیتالی بدون توجه به نوع راه‌اندازی، ظرفیت یا تنظیمات یک سازمان مراقبت‌های درمانی نگهداری می‌کنند. آن ها سیستم های مدیریت اطلاعات بیمار هستند که به اشتراک گذاری داده ها در کانال های مختلف، ساده سازی اطلاعات بیمار و تهیه نمودارهایی در مورد روندهای کلی، گزارش ها و آمار بیماران کمک می کنند.

برای مشاهده بروشور پرونده الکترونیک سلامت کوشان تک کلیک کنید.

  • سیستم های اطلاعات بالینی (CIS)

CIS یا سیستم‌های اطلاعات بالینی راه‌حل‌های دیجیتالی هستند که جمع‌آوری داده‌های الکترونیکی از ونتیلاتورها، مانیتورها، تجهیزات فیلتراسیون، پمپ‌های تزریق و غیره را خودکار می‌کنند. این دستگاه ها از کلینیک های روزمره شهری و مدرن امروزی تشکیل شده اند که داده‌های بیمار را بین ابزارهای پزشکی به اشتراک می گذارند و امکان جریان آزاد اطلاعات را در میان سیستم‌های ذخیره‌سازی داده‌ها فراهم می‌کنند.

  • نرم افزار مدیریت تمرین

داشتن نرم‌افزار مدیریت تمرین، کارایی شیوه‌های پزشکی را افزایش می‌دهد، ارائه مراقبت از بیمار را ساده می‌کند و رضایت حرفه‌ای را با رویکردی جامع افزایش می‌دهد. این راه حل های مراقبت درمانی سامانه مدیریت اطلاعات سلامت معمولاً گردش کار، پذیرش، برنامه ریزی، حسابداری، ردیابی بیمار و گزارش دهی را مدیریت می کنند. داشتن این پلتفرم واحد می تواند جمع آوری پرداخت را در تمام حساب های بیمار فعال کند.

  • سیستم های پشتیبانی تصمیمات پزشکی

ابزارهای پشتیبانی برای تصمیم گیری های پزشکی جهت جذب حجم زیادی از داده های مربوط به درمان و بیمار توسعه یافته اند. این سیستم‌های پشتیبانی، داده‌ها را پردازش و دسته‌بندی می‌کنند و پیشنهاد بهترین اقدام بعدی را برای عوامل درمان و تشخیص بیمار به‌طور خودکار انجام می‌دهند. این نرم افزار به سرعت یادآورهایی را برای کمک به ادغام دستورالعمل های پزشکی مبتنی بر شواهد را ارائه می دهد.

مزایای HIM

مزایای HIM برای ذخیره، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور حمایت از فرآیند تصمیم گیری در مراکز مراقبت بهداشتی طراحی شده است که می توان از مزایای آن به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرآیند درمانی سازمان یافته و هماهنگ

HIM یک سیستم مبتنی بر فناوری است که فرآیند به اشتراک گذاری اطلاعات درمانی محافظت شده (PHI) بین سازمان ها و ارائه دهندگان را آسان می کند. همچنین با این سیستم، بیماران می توانند درمان یکپارچه و هماهنگ را از ارائه دهندگان مراقبت های درمانی دریافت کنند.

  • بهبود ایمنی بیمار

از آنجایی که با کمک سامانه مدیریت اطلاعات سلامت به داده‌های بیماران دسترسی آسانی دارید، می‌توانید تمام اطلاعات را ذخیره کرد و آن را در چندین پایگاه داده به اشتراک بگذارید تا ایمنی بیماران را بهبود ببخشید. حتی می‌توانید هر زمان که مشکلی در رابطه با سلامتی بیماران وجود دارد، اعلان‌های هشدار را دریافت کنید. به این ترتیب می توانید از ارتکاب هر گونه اشتباه جدی که به دلیل فقدان جزئیات موجود در هنگام تصمیم گیری رخ می دهد، جلوگیری کنید.

HIM با جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات بیماران، از جمله گزارش‌های تشخیص، تاریخچه پزشکی، واکنش‌های آلرژی، واکسیناسیون، طرح‌های اطلاعاتی درمان، نتایج آزمایش‌ها و غیره، چارچوب کامل و منظمی را در اختیار ارائه‌دهندگان مراقبت‌های درمانی قرار می‌دهد که به آنها کمک می‌کند با بیماران خود در تعامل باشند تا یک راه بهتر و در نهایت مراقبت به روشی کارآمدتر به آنها ارائه شود.

  • فرآیند بدون دردسر تحلیل عملکرد

استفاده از سامانه مدیریت اطلاعات سلامت راه‌های متعددی را ممکن می‌سازد که از طریق آن می‌توانید به عملکرد کارکنان خود دسترسی داشته باشید، مراقبت از بیماران را تجزیه و تحلیل کنید و کارایی و ثبات سازمان خود را بررسی کنید.  HIMفرآیند اداری را کاهش می دهد و هر رکورد را کامپیوتری می کند. شما می توانید هر تصمیمی در رابطه با کارکنان خود بر اساس مجموعه مهارت های آنها اتخاذ کنید. همچنین، می توانید پس از تمرکز بر جزئیات عملکرد قبلی، تصمیم بگیرید. با HIM، بیماران شما این شانس را دارند که نظرات خود را در مورد سطح مراقبتی که از کارکنان شما دریافت می کنند به اشتراک بگذارند تا بتوانید از عملکرد کارکنان خود آگاه باشید و اثربخشی سازمان خود را تجزیه و تحلیل کنید.

  • تغییر شکل در روش های بالینی

با HIM، می توانید هر نوع موقعیت استرس زا را برای بیماران خود برطرف کنید. شما می توانید یک نمای مجازی از جریان بیمار و آنچه که هر بیمار در طول ملاقات خود با ارائه دهندگان مراقبت های درمانی، پرسنل اداری، تکنسین آزمایشگاه و دستیاران مالی تجربه می کند، داشته باشید. توجه دقیق به این موضوع به شما کمک می‌کند تا مناطقی را که می‌توانید در آن‌ها بهبود ببخشید، شناسایی کنید.

  • دور زدن خطاهای پزشکی

از آنجایی که HIM همه چیز را کامپیوتری و خودکار می‌کند، گزارش‌ها و اطلاعات بدون خطا دریافت می‌شود. در نتیجه می توان از خطاهای دارویی مختلف جلوگیری کرد و از ایمنی بیماران اطمینان حاصل کرد.

  • دسترسی فوری و بدون درز به جزئیات داده های بیماران

بر اساس گزارشی که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) منتشر شده است، (سیستم اطلاعات سلامت داده‌ها را از بخش بهداشت و سایر بخش‌های مرتبط جمع‌آوری کرده، سپس داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و از کیفیت کلی، مرتبط بودن و به موقع بودن آنها اطمینان می‌یابد و در نهایت داده‌ها را به اطلاعاتی برای سلامت تبدیل می‌کند.) هرچه اطلاعات قابل اعتمادتر باشد، شانس بیشتری برای تصمیم گیری، اجرای هر خط مشی و مقررات، انجام تحقیقات بهداشتی، آموزش و برنامه توسعه و بررسی ارائه خدمات خواهید داشت.

  • به حداقل رساندن هزینه های عملیاتی

سامانه جامع مدیریت اطلاعات سلامت، سازمان‌های بهداشتی را قادر می‌سازد تا منابع را به شیوه‌ای برنامه‌ریزی‌شده تخصیص دهند و مقادیر قابل‌توجهی از هزینه‌ها، انرژی و منابع را ذخیره کنند. به طور خلاصه، شما می توانید خدمات مراقبت های بهداشتی خود را برای بیماران خود بهتر کنید و در عین حال در هزینه های زیادی صرفه جویی کنید.

  • صرفه جویی در زمان

به غیر از صرفه جویی در هزینه، سیستم های اطلاعات سلامت به صرفه جویی در زمان نیز کمک می کنند. با خودکارسازی تمامی اطلاعات بیماران و سایر فرآیندها، HIM مقدار قابل توجهی از زمان را در ایجاد هماهنگی مراقبت از بیمار و مدیریت یکپارچه بیمارستان صرفه جویی می کند.

  • بهبود رضایت بیمار

سامانه مدیریت اطلاعات سلامت با افزودن ارزش به فرآیند بالینی نه تنها کار روزانه ارائه‌دهندگان و مدیران مراقبت‌های درمانی را آسان می‌کند، بلکه سطح رضایت بیماران را نیز بهبود می‌بخشد. بیماران می توانند به خدمات شما تکیه کنند و زمانی که شما به یک نام قابل اعتماد در بخش خود تبدیل شوید، بیماران بیشتری پذیرش کرده و بازده سرمایه گذاری عالی را دریافت می کنید.

ویژگی های مهم HIM

ویژگی های مهم HIM

ویژگی های مهم HIM

 

  • پورتال بیمار

پورتال بیمار یکی از ویژگی های مهم سیستم اطلاعات سلامت است. این پلتفرم مشابه پرونده الکترونیک سلامت است، اما چیزی که آن را متفاوت می‌کند این است که این بیماران می‌توانند به صورت آنلاین به سوابق پزشکی خود دسترسی داشته باشند، نوبت‌های خود را تعیین کنند، با پزشک ارتباط برقرار کنند، صورت‌حساب‌های پزشکی را بررسی کنند و پرداخت آنلاین را پردازش کنند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند یک دستگاه هوشمند است تا از حداکثر مزایای این ویژگی بهره مند شوند.

محبوبیت پورتال بیمار روز به روز در حال افزایش است، زیرا دسترسی بیماران را بهبود می بخشد و شفافیت بین بیماران و فرآیندهای درمانی آنها را حفظ می کند. بنابراین بیمارستان ها برای بهبود سطح رضایت بیماران خود و تبدیل خود به عنوان بیمارستان های قابل اعتماد، این سیستم را انتخاب می کنند.

  • صورتحساب پزشکی

ویژگی صورتحساب پزشکی آنلاین تمام وظایف صورتحساب را در مدت زمان کمتری نسبت به معمول مدیریت می کند. روزهایی که بیمارستان ها زمان زیادی را صرف مدیریت تمام نوبت ها و صورتحساب ها می کردند، گذشته است. اکنون با ویژگی صورت‌حساب پزشکی، صورت‌حساب بیماران، جزئیات بیمه، ردیابی بیمار و فرآیند پرداخت، همه چیز را می‌توان با کارایی مدیریت کرد. حتی می توانید در صورت بروز تاخیر یا مشکلات دیگری در پرداخت، هشدار اعلان دریافت کنید تا بتوانید بر اساس آن اقدام نمایید.

  • سامانه نوبت دهی و مدیریت صف

درست مانند پورتال بیمار، بیماران می توانند به سادگی با ورود به حساب های مربوطه خود، نوبت های خود را برنامه ریزی کنند. به این ترتیب آنها نه باید در صف جلوی اتاق پزشک یا کلینیک منتظر بمانند و نه نیازی به تماس مجدد با کلینیک برای گرفتن وقت ملاقات دارند. تمام امکانات، 24 ساعته و تنها با یک ضربه در دسترس خواهد بود. آنها حتی می توانند راحتی خود را با در دسترس بودن پزشک مطابقت دهند و بر اساس آن نوبت خود را رزرو کنند. این ویژگی برای ارائه دهندگان مراقبت نیز مفید است. آنها می توانند کارکنان، مکان های فیزیکی و دستگاه های تخصصی خود را (در صورت نیاز) اختصاص دهند.

برای مشاهده بروشور سامانه نوبت دهی و مدیریت صف کوشان تک روی لینک کلیک کنید.

  • نسخه الکترونیکی

این نرم‌افزار در HIM، فرآیند کامل نسخه‌نویسی را که معمولاً توسط پزشکان انجام می‌شود، سرعت می‌بخشد. آنها می توانند نسخه های هر بیمار را به صورت آنلاین به داروخانه ها ارسال و پر کنند. همچنین، آنها می توانند کل فرآیند را پیگیری کرده و در صورت نیاز هر اقدامی را انجام دهند. به این ترتیب کل فرآیند سریع، ایمن و بدون خطا می شود.

  • مانیتورینگ بیمار از راه دور (Remote Patient Monitoring)

این یکی دیگر از ویژگی‌های امیدوارکننده سیستم‌های مدیریت اطلاعات سلامت است که دسترسی آسان به جزئیات بیماران را امکان‌پذیر می‌کند، به ارائه‌دهندگان مراقبت کمک می‌کند تا مراقبت‌های درمانی خوبی را به بیماران ارائه دهند و هزینه‌ها را به حداقل برسانند. نظارت بر بیمار از راه دور (RPM) برای بیمارانی که از مشکلات سلامت مزمن رنج می برند واقعا مفید است. پزشکان از اطلاعات جمع آوری شده از طریق RPM برای نظارت بر وضعیت سلامت بیماران استفاده می کنند. همچنین، با این جزئیات، آنها می توانند موقعیت هایی را که یا نیاز به مداخله جدی پزشکی دارند، پیش بینی کنند یا متوقف کنند. به غیر از مراقبت های بهداشتی مزمن، RPM  برای سایر موارد نیز مفید است، مانند مراقبت از سالمندان، مراقبت پس از ترخیص بیمار، درمان سلامت رفتاری و سوء مصرف مواد و غیره.

  • شاخص ویژه بیمار Master Patient Index

شاخص Master Patient در بسیاری از بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی بسیار محبوب است. با استفاده از این فناوری، فرد باید یک بار اطلاعات بیماران را دریافت کند. پس از آن، به چندین پایگاه داده متصل می شود و در نتیجه، این داده ها می تواند در آینده برای سایر تست های آزمایشگاهی و بخش های بالینی مفید باشد و هر بار نیازی به دریافت دستی داده ها نخواهد بود. سهولت دسترسی به جزئیات بیمار مهمترین مزیت استفاده از شاخص Master Patient Index است. علاوه بر آن کاملاً خودکار بوده، احتمال خطا را کاهش می دهد و ایمنی اطلاعات را بهبود می بخشد.

شرکت دانش بنیان کوشان تک؛ ارائه دهنده سامانه جامع سلامت HIM و پیشرو درنخستین جشنواره دانشگاه بهره ور و سومین جشنواره بیمارستانی بهره ور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

شرکت کوشان تک با بیش از 10 سال فعالیت مستقیم در حوزه IT و طراحى نرم افزارهاى بیمارستانى، تحلیل و ارزیابى هاى متعددى بر رویکردهاى یکپارچه سازى در حوزه مراقبت هاى بهداشتى و سلامت در سطح بیمارستان ها و دانشگاه هاى علوم پزشکى انجام داده است. این شرکت تلاش مى کند تا مسائل پیرامون اتخاذ راه حل هاى یکپارچه سازى در این حوزه را با بهره بردارى از رویکردهاىIT و عملیات سلامت، رویکردها و ابزارهاى بهینه و موثرى براى تصمیم گیرندگان کلان حوزه بهداشت و سلامت در سطح ملى و منطقه اى ارائه
نماید. همچنین این شرکت در تلاش است تا با بهره مندى از تیم فنى خبره و نخبگان حوزه IT و پزشکى و جامعه سلامت، محصول سامانه جامعه مدیریت اطلاعات سلامت HIM را با حمایت مدیران ارشد حوزه سلامت در سطح کشورى )وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى( و دانشگاه هاى علوم پزشکى به بهره بردارى برساند.

این شرکت با طراحی داشبورد مدیریتی جامع (kooshan BI) و اقدامات لازم برای نخستین جشنواره دانشگاه بهره ور و سومین جشنواره بیمارستانی بهره ور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خدمات ارزنده ای به انجام رسانده است.

منبع: وب سایت mobisoftinfotech.com

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پشتیبان فنی