اهمیت یکپارچه سازی سیستم پرونده الکترونیک پزشکی EMR برای بهبود خدمات

اهمیت یکپارچه سازی سیستم پرونده الکترونیک پزشکی EMR برای بهبود خدمات

فناوری در بسیاری از صنایع از جمله مراقبت های درمانی گسترش یافته است. به طوریکه می توان از EMR (پرونده الکترونیک پزشکی) به عنوان نمونه ای پیشرو در دنیای سلامت الکترونیک نام برد. مانند هر فناوری پیشگامانه، پرونده پزشکی الکترونیکی جهت بهینه‌سازی کامل برای بیمارستان‌ها، مطب‌های پزشکی خصوصی، آزمایشگاه‌ها و سایر مراکز درمانی نیاز به تخصص زیادی در حوزه فناوری اطلاعات سلامت دارد. همچنین باید با برنامه های مراقبت های درمانی که اغلب توسط متخصصان پزشکی و کارکنان اداری استفاده شده، یکپارچه شود. بنابراین با ما در ادامه این مقاله از مجله کوشان تک همراه باشید تا با مفهوم یکپارچه سازی EMR و سایر مواردی که لازم است بدانید، آشنا شوید.

یک پارچه سازی سیستم پرونده الکترونیک پزشکی  EMR چیست؟

یکپارچه سازی EMR جریان داده های مراقبت های درمانی مانند اطلاعات شخصی بیماران، آلرژی ها، داروها، تاریخچه تشخیص و نتایج آزمایشات رادیولوژی را از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر امکان پذیر می کند. این بدان معناست که شبکه‌ای از بیمارستان‌ها ایجاد می شود که می‌توان داده‌های بیماران را بین بیمارستان‌های مختلف تنها با چند کلید تبادل کرد.

ادغام موفقیت‌آمیز سیستم‌های پرونده الکترونیک پزشکی به پزشکان اجازه می‌دهد تا اطلاعات همه این منابع مختلف جمع‌آوری‌شده در طول زمان را ببینند و سپس تجزیه و تحلیل کنند. با در دست داشتن این اطلاعات، آنها می توانند تصمیمات بالینی آموزش دیده را در زمان واقعی اتخاذ کنند. همچنین بیماران را می توان در هر نقطه از کشور توسط پزشکانی که دسترسی فوری به سابقه پزشکی آنها دارند، درمان کرد.

مزایای یکپارچه سازی پرونده الکترونیک پزشکی چیست؟

  • به اشتراک گذاری ساده داده ها بین متخصصان پزشکی و ارائه دهندگان خدمات درمانی جهت بهبود مراقبت از بیمار
  • صرفه جویی در زمان و هزینه های اداری
  • مراقبت شخصی تر برای هر بیمار
  • افزایش ظرفیت در مدیریت مراقبت های درمانی و تعداد خدمات رسانی بیشتر به بیماران در روز
  • گردش کار بهینه و کارایی بهتر
  • تلاش‌های هماهنگ با هشدارها و یادآوری‌های مهم
  • اسناد سازماندهی شده
  • پیام های الکترونیکی بین عوامل، پزشکان، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها ردیابی و ثبت می شوند.

چالش های روش ادغام پرونده پزشکی الکترونیکی

چالش های یکپارچه سازی پرونده الکترونیک پزشکی

چالش های یکپارچه سازی پرونده الکترونیک پزشکی

 

طبق تحقیقات، قابلیت همکاری به طور قابل توجهی عملکرد و کارایی را در تنظیمات درمانی افزایش می دهد، با این حال تعداد کمی از سیستم های درمانی از اطلاعات یکپارچه استفاده می کنند. بنابراین چه عواملی مانع روش ادغام پرونده پزشکی الکترونیکی می شوند؟

  • چالش های گردش کار

برخی از مراکز هنوز به شدت یا تا حدی به اسناد کاغذی متکی هستند یا به عنوان مثال، ممکن است کلینیک ها لپ تاپ و تبلت کافی برای هر یک از کارکنان نداشته باشند. بنابراین آنها احتمالاً بررسی سوابق بیمار و مستندسازی درمان را به تعویق می اندازند. به راحتی می توان فهمید که چگونه این امر در وهله اول هدف از داشتن یک سیستم EMR یکپارچه را شکست داده و خطر عدم دقت در پرونده های پزشکی بیمار را افزایش می دهد. برای یک سیستم پرونده پزشکی الکترونیکی یکپارچه، بیمارستان ها، کلینیک ها و دفاتر پزشکان باید گردش کار خود را با در نظر گرفتن ادغام EMR تنظیم کنند. بررسی سوابق پزشکی بیمار از سایر ارائه دهندگان و اشخاص ثالث و سپس به روز رسانی آنها با برنامه درمان فعلی، باید بخشی از روند معمول تنظیم شده برای هر یک از پزشکان باشد. برای برخی ممکن است این فرآیند به چند تغییر کوچک نیاز داشته باشد و بالعکس برای برخی ایجاد یک گردش کار مبتنی بر EMR، ممکن است نیاز به شروع از ابتدا باشد.

  • موانع عملیاتی

حتی زمانی که سازمان‌های درون یک شبکه مراقبت‌های درمانی و اشخاص ثالث از سیستم‌های یکپارچه پرونده الکترونیک پزشکی استفاده می‌کنند، به این معنی نیست که آنها روشی مشابه را به کار می برند. اگر یک پزشک جزئیات تشخیصی را در یک زمینه وارد کند، اما پزشک دیگری انتظار داشته باشد که آن اطلاعات را در زمینه دیگری بیابد، این یک چالش مهم برای قابلیت همکاری است. برای اینکه داده های به اشتراک گذاشته شده وضوح و معنا داشته باشند، ارائه دهندگان مراقبت های درمانی باید با عملیات استاندارد موافقت کرده و از آنها پیروی کنند.

  • محدودیت های فنی

شکاف فناوری در برنامه مراقبت‌های درمانی بیمار در حال کوچک‌تر شدن است. اما هنوز تعداد زیادی سیستم IT  قدیمی بدون پیکربندی مناسب، APIها و کنترل‌های امنیتی وجود دارد که پزشکان نمی‌توانند اطلاعات مربوطه را در صورت نیاز از اشخاص ثالث در رابط کاربری EMR دریافت کنند.

خبر خوب این است که سیستمIT مراقبت‌های درمانی، به‌روزرسانی‌های فناوری و تکیه بر پروتکل‌های استاندارد شده را برای حمایت از تبادل داده‌های سلامت تشویق می‌کند. توسعه مداوم و پذیرش فناوری می تواند ادغام پرونده الکترونیک پزشکی را بیشتر کند. همچنین استفاده از رابط‌های سیستم EMR نیز آسان‌تر می‌شود و به مدیران مراقبت‌های درمانی این امکان را می‌دهد تا آنها را به گونه‌ای پیکربندی کنند که درهم‌تنیدگی اطلاعات را کاهش دهد و داده‌ها، فهرست‌های کاری و هشدارها را واضح‌تر کنند.

  • مشکلات اداری

مدیران مراکز درمانی ممکن است به دلایلی از جمله عدم همکاری بین سایر سازمان های کلیدی از جمله شرکا، شرکت های بیمه و شرکت های نرم افزاری، محدودیت های قراردادی و مقررات حفظ حریم خصوصی و امنیت دولتی در یکپارچه سازی پرونده الکترونیک پزشکی با مشکل مواجه باشند. برای جلوگیری از این نوع مشکلات، درخواست قراردادهای همکاری توصیه می شود.

3 ادغام ضروری پرونده پزشکی الکترونیکی برای اقدامات مراقبت های درمانی

3 ادغام ضروری EMR

3 ادغام ضروری EMR

 

  1. ادغام پرونده الکترونیک پزشکی با سیستم های درمانی از راه دور

یکپارچه‌سازی برنامه‌های سلامت از راه دور و سیستم‌های EMR به پزشکان این امکان را می‌دهد تا از یک پلتفرم واحد برای وارد کردن داده‌های بیمار (به عنوان مثال، تشخیص‌ها و داروها) در برنامه درمان از راه دور استفاده کنند و از ثبت داده ها در EMR مطمئن شوند. در نتیجه موارد زیر حاصل می شود:

  • افزایش توانایی پزشک برای ارائه تشخیص فوری
  • کاهش خطاهای تشخیصی
  • جمع آوری ساده داده ها و سوابق غیر تکراری بیماران
  • کاهش تعداد بستری های غیر ضروری در بیمارستان ها
  • افزایش درآمد؛ پزشکان به دلیل کارایی در زمان‌بندی وارد کردن و بازیابی داده‌های پزشکی می‌توانند بیماران بیشتری را ببینند.
  1. ادغام EMR با سیستم های اطلاعات آزمایشگاهی بالینی

ادغام EMR با سیستم های اطلاعات آزمایشگاهی به آسیب شناسان، پزشکان و تکنسین ها کمک می کند تا روش های دستی مستعد خطا را حذف کنند. به عنوان مثال، یک پزشک با استفاده از یک سیستم EMR در بیمارستان، یک سفارش آزمایشگاهی ایجاد کرده و آن را به یک آزمایشگاه خاص ارسال می کند. آزمایشگاه اطلاعات بیمار و آزمایشات مورد نیاز را دریافت کرده و پس از پردازش آزمایشات، نتایج آن را به پرونده الکترونیک پزشکی بیمارستان می فرستد. یک سیستم اطلاعات آزمایشگاهی یکپارچه با EMR این مزایا را ارائه می دهد:

  • دسترسی سریع پزشکان به نتایج آزمایشگاه
  • کاهش خطر در مرحله پیش تحلیل یک تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی
  • بهبود کارایی در تبادل اطلاعات بیماران در بین تیم های مراقبت های درمانی
  • تشخیص و درمان سریعتر برای بیماران و بهبود کلی کیفیت مراقبت
  • برای آزمایشگاه‌ها، پایگاه مشتری گسترش یافته و درآمد به حداکثر می رسد.
  1. ادغام پرونده الکترونیک پزشکی با سیستم های مدیریت کارآزمایی بالینی

شرکت های بیوتکنولوژی و داروسازی از سیستم های مدیریت کارآزمایی بالینی (CTMS) برای مدیریت کارآزمایی ها و تحقیقات بالینی استفاده می کنند. از سوی دیگر، پزشکان تا حد زیادی به سیستم های EMR برای ثبت و ذخیره داده های درمان بیمار وابسته هستند.

هنگامی که بیماران در یک کارآزمایی بالینی ثبت نام می کنند و برای یک بیماری خاص تحت درمان قرار می گیرند، برای پزشکان آنها بسیار مهم است که در مورد سایر دوره های درمانی و داروهای بیماران اطلاع یابند. یک CTMS یکپارچه با EMR مزایای زیر را ارائه می دهد:

  • دسترسی آسان به اطلاعات بیمار
  • حذف خطاها در صورتحساب تحقیقات بالینی
  • مشکلات مربوط به انطباق صورتحساب به شدت کاهش می یابد.

از دیگر فعالیت هایی که می توانند با EMR ادغام شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلت فرم CRM
  • خدمات ردیابی و تجویز دارو (نسخه الکترونیک)
  • سیستم صورتحساب و حسابداری
  • منابع انسانی و حقوق و دستمزد
  • سیستم های ارائه دهنده بیمه

در آخر

دسترسی به داده های مراقبت های درمانی در قالب دیجیتال راحت، بهینه و مقرون به صرفه است. با این حال، توسعه سیستمی که بتواند به طور یکپارچه و ایمن اجازه دسترسی به چندین سیستم مراقبت های درمانی الکترونیکی را بدهد کاملاً چیز دیگری است. اینجاست که ادغام پرونده الکترونیک پزشکی وارد می شود.

به طور خلاصه، یکپارچه سازی سیستم های EMR به پزشکان و کاربران مراقبت های درمانی اجازه می دهد تا به اطلاعات بالینی از منابع داخل و خارج از سیستم سلامت با هدف ارائه درمان بهتر دسترسی داشته باشند.

با فرآیند ادغام EMR طوری باید برخورد شود که گویی یک کارمند جدید را استخدام کردید. اسنادی را جمع آوری کرده که معمولاً برای آموزش یک کارمند جدید در مورد استفاده از سیستم داده های داخلی خود استفاده می کنید. هر گونه راهنما و یادداشت در مورد استفاده مربوط به پلت فرم EMR مفید خواهد بود.

یکپارچه سازی پرونده پزشکی الکترونیکی یک فرآیند سفارشی است. بنابراین نمی توان مدت زمان معینی را برای آن تعیین کرد، زیرا بستگی به نوع سیستم EMR دارد که سازمان شما در حال حاضر از آن استفاده می کند. برای اینکه این فرآیند با موفقیت یکپارچه شود، ابتدا لازم است بدانید که کارکنان شما واقعاً چگونه از EMR به صورت روزانه استفاده می کنند.

اگر به دنبال یکپارچه سازی سیستم های پرونده الکترونیک پزشکی برای رسیدن به بهبود خدمات مرکز درمانی خود هستید، می توانید با تماس با کوشان تک از موارد لازم برای اجرای این فرآیند آگاه شوید.

منابع: وب سایت solutionpartner.com

وب سایت patientcalls.com

وب سایت patientcalls.com

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پشتیبان فنی