کاربرد هوش تجاری در صنعت بیمه

کاربرد هوش تجاری در صنعت بیمه

صنعت بیمه همواره هجوم تقریباً ثابتی از داده ها را تجربه می کند و برای ارزیابی و درک ریسک‌ها، دریافت تصویر واضحی از روندها، محاسبه کمیسیون‌ها برای کارگزاران خود و قرار دادن قیمت‌های آنها در برنامه‌های سیاستی، به استفاده حداکثری و درست از این داده ها نیاز دارد. برای شرکت های بیمه، هوش تجاری می تواند به عنوان یک ابزار کارآمد در هر یک از موارد از جمله تهیه داشبوردها، گزارش نویسی، انبار داده ها، کشف داده ها، داده کاوی و … نقش اساسی داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید در این مقاله از مجله کوشان تک با نرم افزار BI و اهمیت آن برای شرکت های بیمه بیشتر آشنا شوید.

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری (BI) مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری‌هایی است که برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بدون ساختار و ارائه بصری آن‌ها در قالب نمودارها، اینفوگرافیک‌ها و نقشه‌ها استفاده می‌شود. همچنین نقش آن ارائه بینش های ارزشمند و قابل اجرا برای تسهیل در تصمیم گیری بهتر توسط مدیران اجرایی و تصمیم گیرندگان کلیدی است.

با هوش تجاری، شرکت‌های بیمه می‌توانند به طور مؤثرتری از داده‌های در اختیار خود جهت به دست آوردن بینش‌های جدید و ایجاد محصولات نوآورانه‌تر، بهبود تجربه مشتری و افزایش سودآوری استفاده کنند.

اهمیت هوش تجاری برای رشد تجارت بیمه

یک پلت فرم هوش تجاری در هر جنبه ای، از تجسم داده های بیمه، عملیات و رسیدگی به خسارات گرفته تا فروش و بازاریابی پشتیبانی می کند. علاوه بر آن، حجم عظیمی از داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و سپس نمایش داده ها را در قالبی قابل هضم جهت تسهیل در تصمیم گیری آگاهانه فعال می سازد.

پتانسیل BI در صنعت بیمه در ظرفیت تجهیز تصمیم گیرندگان با دسترسی بلادرنگ به بینش های عملی از داده های اولیه مشتری تا تجزیه و تحلیل پیشرفته نهفته است. در زیر چند زمینه کلیدی وجود دارد که شرکت های بیمه می توانند از آن برای دستیابی به رشد استفاده کنند:

  • استخراج بینش های مبتنی بر داده برای رسیدن به تصمیمات تجاری بهتر در مورد سیاست ها، پوشش ها، حق بیمه ها، مدیریت ریسک محصولات و موارد دیگر در زمان واقعی
  • شناسایی فرصت های درآمدی جدید برای فروش متقابل و افزایش فروش محصولات، مطابق با شرایط فعلی بازار جهت برآوردن بهتر نیازهای مشتری. این فرآیند همراه با ریسک بالقوه و قرار گرفتن پرتفوی بیمه (مجموع تعهدات بیمه‌ای یک شرکت بیمه، در تمام رشته‌ها یا یک رشته مشخص از فعالیت‌های بیمه‌ای را پرتفوی آن شرکت می‌نامند.) در معرض پیشنهادات و خطوط تجاری است.
  • هر بار که اطلاعات مربوط به یک شاخص عملکردی خاص تغییر می کند، می توانیدKPI ها را با هشدارهای فوری یا اعلان هایی ردیابی کنید. همچنین گلوگاه های احتمالی را که ممکن است بر عملکرد تأثیر بگذارد را کشف کنید.
  • برای سفارشی کردن محصولات، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود با دسترسی به موقع، دید 360 درجه از مشتریان، نیازها، رفتار و ترجیحات خرید آنها به دست می آورید.
  • فروش بیمه را تا عملکرد هر نماینده دنبال می کنید.
  • پذیره نویسان را با دسترسی آسان به نسبت های حق بیمه و ضرر فعال می سازید.

مزایای هوش تجاری در صنعت بیمه

مزایای هوش تجاری در صنعت بیمه

مزایای هوش تجاری در صنعت بیمه

گزارشگیری و پیش بینی مالی با نرم افزار هوش تجاری

  • به جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تولید گزارش بر روی داده ها در زمان واقعی کمک می کند.
  • جمع‌بندی، تولید و توزیع گزارش‌ها را به‌طور خودکار انجام می‌دهد تا گردش کار روان را تضمین کند.
  • فعال کردن روندهای شناسایی برای هشدار به تصمیم گیرندگان برای تصمیم گیری بهتر در مورد سرمایه گذاری ها، حق بیمه ها و سایر جنبه های کسب و کار خود.

اندازه گیری سودآوری کانال های فروش موجود

شرکت های بیمه از رسانه های مختلفی برای فروش محصولات بیمه نامه خود استفاده می کنند. اینها شامل نمایندگان بیمه، بانک ها، مشاوران مستقل و وب سایت ها یا صفحات رسانه های اجتماعی است. آنها همچنین با شرکت های فناوری همکاری کرده تا به مخاطبان بیشتری دست یابند. اما این کانال های توزیع با توجه به سطح تجارتی که ارائه می دهند چقدر سودآور هستند؟ و آیا مشارکت‌ها ارزش واقعی برای شرکت‌های بیمه دارد یا باید تلاش‌های تیمی خود را دو چندان کنند یا زمان و پول را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند؟

از طریق راه حل های هوش تجاری، شرکت های بیمه می توانند عملکرد کانال های فروش موجود خود را با تجزیه و تحلیل مجموعه داده های خود اندازه گیری کنند. مثلا:

  • کدام کانال توزیع در شش ماه گذشته ارزان ترین هزینه را برای هر خرید داشته است؟
  • کدام کانال توزیع بیشترین درآمد را در سال گذشته داشته است؟

با به دست آوردن بینشی در مورد عملکرد کانال های فروش خود، بیمه گذاران بهتر می توانند بدانند که تخصیص منابع و تلاش های فروش خود را کجا متمرکز کنند.

محصولات بیمه ای هوشمند ایجاد کنید

خط توسعه محصول در صنعت بیمه عقب مانده است. این چالش تنها زمانی می‌تواند بهبود یابد که انتظارات مشتری همچنان در حال افزایش باشد. از دیدگاه مشتریان، آن‌ها محصولاتی را می‌خواهند که در صورت نیاز، در زمان واقعی به نیاز آن ها پاسخگو باشد.

همانطور که گفته شد، صنعت بیمه باید خود را با خریدار پیچیده تر با طیف وسیعی از نیازها و خواسته ها تطبیق دهد. برای توسعه محصول بیمه ای مناسب، کسب و کارهای بیمه باید از داده ها در عملکردهای مختلف تجاری استفاده کنند تا بفهمند چه چیزی کار می کند و چه چیزی لازم نیست. هوش تجاری می تواند به آنها کمک کند تا از داده های کسب و کار خود پرس و جو کنند و به سؤالات زیرکانه زیر پاسخ دهند:

  • کدام محصولات بیمه بیشترین ثبت نام را در 6 ماه گذشته داشته اند؟
  • چالش‌های عمده سلامتی و مالی مشتریان ما در طول 5 سال گذشته چیست؟

به دست آوردن بینش در مورد این پرسش ها به کسب و کارهای بیمه اجازه می دهد تا نیازها و خواسته های مشتریان خود را درک کنند. در نهایت، آن‌ها می‌توانند محصولی نوآورانه ایجاد کنند که به مشکلات مصرف‌کننده می‌پردازد.

تجربه بهتر مشتری

یک تجربه خرید عالی، یکی از تعیین کننده ترین عناصر در مورد وفاداری به برند است. بر اساس یک گزارش وضعیت مشتری، 84 درصد از مشتریان اشاره می کنند که تجربه خرید یک شرکت به همان اندازه محصولات و خدمات آن ها مهم است. به همین دلیل است که شرکت‌های بیمه باید مدل‌های مشتری‌محور را اتخاذ کنند تا در بازی خود باقی بمانند.

هوش تجاری می تواند با کشف مشکلات کلیدی پیش روی مشتریان و رسیدگی به آنها به موفقیت این تلاش ها کمک کند. برای مثال، تماس‌های خط تلفن و نظرات مشتریان در وب‌سایت‌های آن‌ها، معدن طلایی از داده‌های بازخورد مشتریان را ارائه می‌دهند. با هوش تجاری، بیمه‌گران می‌توانند داده‌ها را برای دریافت پاسخ به این سؤالات تجزیه و تحلیل کنند:

  • شکایت عمده مشتریان ما چیست؟
  • تعامل مشتریان با شرکت بیمه چگونه است؟

پاسخ به این پرسش‌ها به شرکت‌های بیمه اجازه می‌دهد تا برای ارائه یک سفر فوق‌العاده مشتری به روش‌های زیر تلاش کنند:

  • یک تجربه همه‌کانالی ایجاد کنید. مصرف کنندگان می خواهند راحتی استفاده از کانال های مختلف مانند وب سایت، ایمیل، تلگرام و واتس اپ را برای تعامل با یک شرکت بیمه داشته باشند.
  • یک سرویس پرداخت خودکار ایجاد کنید.
  • طرح های بیمه شخصی ایجاد کنید.
  • فرآیند ادعا را ساده کنید.
  • یک چت بات مجهز به هوش مصنوعی پیاده سازی کنید.
  • استفاده کمتر از اصطلاحات تخصصی بیمه در ارتباطات و اسناد

کشف ادعاهای تقلب

شرکت ‌های بیمه برای رسیدگی سریع و روان به فعالیت های خود از جمله افزایش تجربه مشتری تلاش می‌کنند. با این حال، این روند همیشه با کلاهبرداری بیمه ای تهدید می شود.

کلاهبرداری بیمه ای شامل هر عملی است که به منظور فریب فرآیند بیمه جهت کسب سود اقتصادی صورت می گیرد، که ممکن است توسط بیمه گذار، مدعی شخص ثالث یا نماینده بیمه علیه بیمه گر انجام شود.

موارد تقلب بیمه ای معمولاً شامل یک یا چند مورد از سناریوهای زیر است:

  • افزایش ادعای واقعی
  • جعل جزئیات درخواست بیمه
  • صحنه سازی تصادفات
  • ارائه ادعا برای صدمات یا خساراتی که هرگز رخ نداده یا محصولات و خدمات هرگز تحویل داده نشده اند.

ادعاهای کلاهبرداری باعث می شود صنعت بیمه به دنبال راه حلی برای شناسایی و جلوگیری از این نوع مشکلات باشد. خوشبختانه، راه‌حل‌های هوش تجاری می‌توانند به شناسایی تقلب کمک کنند.

با استفاده از BI، یک شرکت بیمه می تواند برای مثال، داده ها را برای درک روند خسارت ها ردیابی کند. از آنجایی که ادعاهای تقلبی اغلب روندهای غیرعادی دارند، هر ادعای غیر معمول بلافاصله علامت گذاری می شود و قبل از پرداخت مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد. این فناوری همچنین می تواند به طور پیشگیرانه یک متقاضی پرخطر را مشخص کند. به این ترتیب، بیمه‌گر با شناسایی یک ادعای تقلبی از قبل، از آسیب مالی جلوگیری می‌کند. در نتیجه، آنها می توانند حق بیمه کم و پرداخت های بالاتر را به مشتریان واقعی ارائه دهند که منجر به افزایش وفاداری مشتری می شود.

هدایت کمپین های دیجیتال مارکتینگ

هدایت کمپین های دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش تجاری

هدایت کمپین های دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش تجاری

 

شرکت ‌های بیمه تقریباً مقداری از درآمد خود را صرف تلاش‌های بازاریابی می‌کنند. البته، آنها انتظار نتایجی را در قالب مشتریان بیشتر، افزایش حاشیه سود و برتری رقابتی نسبت به رقبای خود دارند. هوش تجاری می تواند بینش های مبتنی بر داده ها را برای هدایت فرآیندهای بازاریابی بیمه گذاران ارائه دهد. با بینش های مفید، آنها قادر خواهند بود:

  • مخاطبان خود را درک کنند.

موفقیت کمپین بازاریابی هر شرکت بیمه به دانستن مشتریان آن بستگی دارد. ابزارهای هوش تجاری می توانند اطلاعات جمعیت شناختی مشتریان را از همه کانال های بازاریابی جمع آوری کنند و تصویر واضحی از گروه های سنی، خطوط تولید ترجیحی، الگوهای خرید و موارد دیگر ارائه دهند.

  • پیشنهادهای شخصی ارائه دهند.

کمپین های بازاریابی باید هر بخش مشتری را با یک پیشنهاد شخصی مورد توجه قرار دهند. هوش تجاری می تواند به بیمه گران کمک کند تا پیام های بازاریابی خود را برای رفع نیازهای مشتریان تنظیم کنند. برای مثال، یک بیمه‌گر می‌تواند برنامه مستمری بیمه عمر خود را به طور خاص برای مشتریان بالقوه با بالاترین ارزش طول عمر بازاریابی کند. آن‌ها همچنین می‌توانند برنامه‌های سیاست کوتاه‌مدتی که می‌توانند در هر زمان فعال و غیرفعال شوند را برای افراد زیر 30 سال به بازار عرضه کنند.

  • رقبای خود را بررسی کنند.

شرکت های بیمه همچنین می توانند از ابزارهای هوش تجاری برای به دست آوردن بینش در مورد رقبا و روند صنعت خود استفاده کنند. از طریق داده های شخص ثالث، آنها می توانند کمپین های بازاریابی رقبای خود را ارزیابی کرده و مقایسه ای با کمپین های خود انجام دهند. در نتیجه، آن‌ها می‌توانند تلاش‌های خود را برای جلوتر ماندن از رقبا به ‌عنوان مثال، با تعیین قیمت‌های جدید، تخصیص منابع بازاریابی بیشتر به یک رسانه بازاریابی رها شده یا هدف قرار دادن یک جمعیت در حال ظهور تنظیم کنند.

در آخر

صنعت بیمه حجم زیادی از داده ها را در قالب برنامه های کاربردی بیمه نامه، خرید بیمه، تمدید و پردازش خسارت مدیریت می کند. اهمیت هوش تجاری در صنعت بیمه در به دست آوردن بینش های ارزشمند و عملی از داده های جمع آوری شده نهفته است. به طوریکه از بینش‌ها برای بهبود تجربه مشتری، کشف تقلب، ایجاد کمپین‌های بازاریابی هدفمند و بهبود بهره‌وری کانال‌های فروش استفاده می کنند.

اگر به دنبال دستیابی به استراتژی های تعیین شده برای سازمان خود از طریق تهیه داشبورد هوش تجاری هستید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.

منابع: وب سایت addepto.com

وب سایت rishabhsoft.com

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× پشتیبان فنی